Blog

Jak wykorzystać dane z raportu do benchmarkingu?

Jak wykorzystać dane z raportu do benchmarkingu?

Ostatni raport o stanie usług FM w Polsce to ogromna liczba informacji o wybranych do badania 76 firmach – dostawcach usług FM. Pisaliśmy już o tym w poprzednich artykułach. Przypomnijmy tylko, że pełna wersja raportu zawiera aż 44 wartości i wskaźniki dla każdej z 76 firm. Jest to dobra baza do rozpoczęcia benchmarkingu, czyli analizy porównawczej. Pełna wersja raportu jest wciąż dostępna i można ją pobrać tutaj.

Benchmarking jest jedną ze współczesnych metod zarządzania, która stawia sobie za cel podwyższanie konkurencyjności przedsiębiorstwa. Jest to proces porównywania się z najlepszymi i uczenia się od nich. Dużo więcej o tej metodzie można przeczytać tutaj. Ale jak wykorzystać dane z raportu do benchmarkingu?

Opierając się na danych z raportu, możemy powiedzieć, że dwa pierwsze etapy benchmarkingu, czyli przygotowanie i planowanie procesu oraz zbieranie danych są już zrealizowane. Pozostaje przeanalizować i porównać te dane między sobą oraz wdrożyć wynikające z nich usprawnienia, czyli uczyć się od najlepszych.

Pokażemy w kilku krokach jak do tego podejść. W naszym przykładzie przeanalizowaliśmy jeden, bardzo istotny wskaźnik, czyli wskaźnik rentowności sprzedaży netto (ang. return on sale, ROS). Jest on zdefiniowany jako relacja wyniku finansowego netto do przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów. Do jego wyliczenia potrzebne są dwie wartości z Rachunku Zysków i Strat, pierwsza i ostatnia. W raporcie wskaźnik ROS jest już wyliczony dla każdej z 76 firm.

1. Krok pierwszy to przegląd i prezentacja wszystkich danych.
2. Drugi to przegląd posortowanych danych, od najmniejszej wartości do największej.
bench03 3. W następnym etapie oznaczamy wartości odstające (ang. outlier), czyli wartości, które są bardzo różne od pozostałych. Zwykle można je wyznaczyć, dzieląc całą próbkę danych na kwartyle (cztery części próbki, z których każda zawiera 25% danych). Następnie obliczamy rozstęp ćwiartkowy, IQR, czyli różnicę między trzecim i pierwszym kwartylem. Wartości odstające z dołu to te, które są mniejsze od pierwszego kwartyla pomniejszonego o 1,5 IQR, a wartości odstające z góry to te, które są większe od trzeciego kwartyla powiększonego o 1,5 IQR.
bench04 4. W kolejnym etapie ograniczamy próbkę danych, usuwając z niej wartości odstające. W naszym przykładzie to trzy wartości odstające z dołu i pięć wartości odstających z góry. Ograniczona próbka liczy teraz 68 wartości.
bench05 5. Piąty krok to oznaczenie wartości średniej i mediany dla ograniczonej próbki. Mediana to wartość dzieląca próbkę na dwie części, z których każda zawiera połowę danych. Jest to wartość środkowa.
bench06 6. Pozostaje oznaczenie badanej firmy. Pozwala to porównać wartość dla badanej firmy z wartościami innych firm. Firma z naszego przykładu zajmuje dziesiątą pozycję.
bench07 7. Wykres pudełkowy (ang. box plot) przedstawia te same dane w wersji skondensowanej. Można zaobserwować, że wartość badanej firmy mieści się w czwartym kwartylu, czyli w 25% procentach firm z najwyższymi wartościami badanego wskaźnika.

 

Ale jak nauczyć się od tych lepszych? W naszym przykładzie jest dziewięć firm, które mają wyższą wartość badanego wskaźnika ROS. Dlaczego tak jest? Odpowiedzi również można poszukać w pełnej wersji raportu. Jest tam ponad czterdzieści różnych wartości i wskaźników mogących wskazać usprawnienia. Przyjrzyjmy się zatem kilku innym wybranym wskaźnikom i wartościom dotyczącym firm, od których chcielibyśmy się nauczyć, jak poprawić wartość wskaźnika ROS badanej firmy.

Być może struktura majątku (relacja aktywów trwałych do aktywów obrotowych) lub struktura kapitału (relacja kapitału własnego do zobowiązań ogółem) mają wpływ na wartość ROS? Jakie są wartości tych wskaźników dla firm, które mają wyższy wskaźnik ROS?

A może są to wskaźniki płynności finansowej lub wskaźniki zadłużenia, albo wartość kapitału obrotowego? Czy te wartości i wskaźniki są większe, czy mniejsze dla firm, które mają wyższy wskaźnik ROS?

Warto przyjrzeć się cyklom obrotowym należności i zobowiązań oraz porównać cykl konwersji gotówki z cyklem kapitału obrotowego.

Niewykluczone, że struktura kosztów ukazująca między innymi udział usług obcych czy też udział wynagrodzeń w całości kosztów może wpływać na wartości wskaźnika ROS.

Pomocna może być też stopniowa analiza rentowności:

  • począwszy od rentowności sprzedaży,
  • poprzez rentowność operacyjną uwzględniającą między innymi różne darowizny, dotacje i subwencje,
  • poprzez rentowność gospodarczą uwzględniającą między innymi odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek,
  • aż do rentowności brutto uwzględniającej zyski i straty nadzwyczajne.

Wszystkie te informacje można odnaleźć w pełnej wersji raportu.

Krótki film poniżej prezentuje podstawowe kroki naszego benchmarkingu.

Przypominamy, że pełna wersja raportu za rok 2021 z danymi 76 firm jest dostępna w nowej sekcji naszej witryny - Raporty. Są tam również nasze raporty z poprzednich lat.

Chciałbyś porozmawiać z nami?

Nie krępuj się. Będzie nam bardzo miło porozmawiać z Tobą.

Skontaktuj się z nami
icon-alt

Zobacz naszą aktywność na mediach społecznościowych.
Tam również jesteśmy.

  • qxio-social-facebook
  • qxif-linkedin-in